Technische SEO

Joshua marketing heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een grote autoriteit op het gebied van  technische SEO. De techniek is een zeer belangrijk onderdeel voor zoekmachine optimalisatie. 

De technische analyse begint met het dieper onderzoeken naar verbeterpunten op jouw website. Zonder een technische goede website zullen andere SEO werkzaamheden minder goede resultaten opleveren. Zie het als de fundering waarop je het huis bouwt.

Gratis technische SEO review ter waarde van € 260,-

Profiteer van ruim 8 jaar SEO ervaring

Binnen twee dagen ontvang je het resultaat

Gratis technische review

Krijg inzicht in de kansen van technische SEO voor je organisatie

Wij werken voor

Technische SEO is het startpunt

Elk SEO traject zou moeten beginnen met een technische SEO check. Een website die technisch goed is geoptimaliseerd krijgt namelijk hogere posities in de zoekresultaten van Google. 

Technische issues  zoals 404 meldingen, een trage laadtijd of verkeerd gebruik van redirects, zorgen ervoor dat de gebruiksvriendelijkheid van jouw website niet optimaal is. 

Google straft dit af door jouw website lager te tonen in de Google zoekresultaten.

Hierdoor heb je een valse start van het SEO traject en leveren andere SEO werkzaamheden zoals on-page optimalisatie en linkbuilding mindere resultaten op. Met een technische goed geoptimaliseerde website sta je dus met 1-0 voor. 

Wat is technische SEO

Bij technische zoekmachine optimalisatie draait het om het optimaliseren van de techniek achter jouw website. Deze technische aspecten worden ook wel ranking factoren genoemd en zijn van invloed op de online vindbaarheid van jouw website.

Door deze factoren te optimaliseren wordt de online vindbaarheid van jouw website vergroot in de zoekmachines. In totaal hanteren zoekmachines ongeveer 200 factoren die de positie van een website in de zoekmachine bepaalt. Google bepaald deze posities doormiddel van een algoritme. 

Voordat een webpagina wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google wordt deze geïndexeerd. Zoekmachines indexeren webpagina’s door middel van robots/spiders, dit zijn geautomatiseerde programma’s die websites scrapen om vervolgens nuttige informatie uit deze pagina’s te halen. 

Hierdoor weet Google waar jouw website over gaat en kan het gekoppeld worden aan bepaalde zoekresultaten.

Technische SEO check

Indexeerbaarheid

Canonical tag

Redirects

Hreflang tags

Pagespeed

Structured data

Robots.txt

XML sitemap

Technische SEO check

Technische SEO is het belangrijkste onderdeel van jouw SEO strategie. Een juiste SEO strategie begint altijd met het optimaliseren van de achterkant van jouw website. Om goed te kunnen ranken in de zoekresultaten van Google is het van belang om technische je zaakjes op orde te hebben. Hierdoor scoor je veel punten bij zowel de bezoeker als Google. 

Een technische geoptimaliseerde website heeft natuurlijk ook invloed op de gebruiksvriendelijkheid. Denk hierbij aan de snelheid van jouw website of verkeerde links naar een 404 pagina’s die niet bestaan. 

Benieuwd hoe jouw website er technisch voor staat? Check of jij voldoet aan al deze punten.

Indexeerbaarheid

Indexeren is belangrijk voor het ranken van jouw website in de zoekresultaten van Google. Want zonder indexatie is het onmogelijk om in deze zoekresultaten te komen. Dit proces gebeurt gelukkig automatisch maar je hebt wel invloed op de snelheid hiervan. 

Maar laten we bij het begin beginnen. Zodra je een nieuwe pagina aanmaakt en online zet, dan wordt deze nog niet direct vertoond in de SERP van Google. Dit komt omdat Google nog niet weet dat er een nieuwe website of pagina online staat. Doormiddel van “bots” komt de zoekmachine op jouw website terecht. De bots verkennen dan de pagina om te kijken waar de content overgaat. Dit proces heet ” crawlen”. Tijdens het crawlen bezoekt de zoekmachine alle pagina’s op jouw website via interne links. Daarom is het ook van groot belang om een juiste interne link structuur te hebben op jouw website. Dit versnelt het indexatie proces. 

De zoekmachine beoordeelt dan per pagina of die wordt opgenomen in de index. Dit proces wordt indexeren genoemd. Daarna wordt er vastgesteld welke positie een bepaalde pagina moet krijgen in de zoekresultaten. En dit heeft weer te maken met de drie SEO pijlers: Techniek, On-page en Autoriteit. 

Canonical tag

Met een canonical tag vertel je Google wat de URL is voor een bepaalde landingspagina. Het klinkt misschien wat vaag maar ik geef je er een voorbeeld bij. |
Stel je voor je hebt twee pagina’s met bijna dezelfde content: 

1. https://www.joshuamarketing.nl/linkbuilding

2. https://www.joshuamarketing.nl/linkbuildingtips

Dan wil je op de belangrijkste pagina goed ranken. In dit geval is het voor mij van belang dat ik rank op de eerste pagina omdat die voor mij de meeste conversies oplevert. In dat geval geef ik een canonical tag mee in het <head> gedeelte van de tweede pagina: https://www.joshuamarketing.nl/linkbuildingtips

<link rel=”canonical” href=”https://www.joshuamarketing.nl/linkbuilding.nl/>

Dit kan je vrij eenvoudig doen in WordPress via de Yoast SEO plugin. 

Pagespeed

De snelheid waarmee webpagina’s worden geladen is een factor in het ranking algoritme van Google. Het doel van Google is om mensen snel te voorzien van relevante pagina ́s en wanneer een website traag laadt en ze deze via Google hebben gevonden dan koppelen gebruikers dit al snel aan het gebruiks(on)gemak van Google en de kwaliteit van de zoekresultaten. 

Een pagina die snel laadt heeft bij Google een streepje voor op de websites die traag laden. Bovendien zorgt een langzame website voor een slechte gebruikservaring en zullen bezoekers onverrichter zake snel een website weer verlaten. Dit zorgt voor een verhoging van het bounce percentage en is hiermee dus van invloed op de positie.

404 pagina's en redirects

Een 404 error is een code die aangeeft dat een landingspagina niet meer bestaat. Je kan op dit soort pagina’s terecht komen via een foute URL in te type of op een interne link te klikken die het niet meer doet. Je moet in alle tijden proberen te voorkomen dat er interne links gaan naar een 404 pagina. Dit is zeer slecht voor je rankings in de zoekresultaten van Google.

Helaas kan je niet voorkomen dat je URL verkeerd wordt ingetypt door een bezoeker. Voor dat geval moet je altijd een 404 landingspagina hebben op jouw website.

Je hebt naast een 404 statuscode ook andere status codes zoals een 200 code die aangeeft dat de pagina het goed doet. Een 301 statuscode geeft aan dat een oude pagina wordt omgeleid (redirect) naar een nieuwe pagina. Door een 301 redirect toe te passen voorkom je dat een bezoeker niet op een 404 pagina terecht komt. Een 301 redirect kan je ook toe passen als je een nieuwe domeinnaam wilt hebben of een nieuwe website structuur. 

In beide gevallen zal de URL van je pagina veranderen maar wil je wel de waarde meenemen van de oude URL. Door een 301 redirect geef je de opgebouwde waarde (linkjuice) door en gaat deze niet verloren.

Hreflang tags

Wanneer je met jouw website actief bent in het buitenland is het belangrijk dat je website goed vindbaar. Hreflang-tags spelen daar een belangrijke rol in. Met een Hreflang-tag geef je aan dat er verschillende taalvarianten zijn voor een landingspagina. 

Als je gevestigd bent in zowel Nederland als Duitsland dan is het nodig om Google te laten weten dat je content beschikbaar is in het Nederlands en Duits. Dit doe je doormiddel van een Hreflang-tag. Zonder Hreflang-tag kan Google de content als duplicate zien en dat kan grote problemen geven voor jouw vindbaarheid in het buitenland. 

De Hreflan-tag plaats je in devan de code. Het is van belang dat je alle taal varianten aangeeft. Als je in Nederland en Duitsland zit dan krijgt de code 2 regels, voor elke taal/land. Dit ziet er als volgt uit:

<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”https://www.joshuamarketing.nl/” />
<link rel=”alternate” hreflang=”de-de” href=”https://www.joshuamarketing.de” />

Zorg ervoor dat je de Hreflang goed implementeert. Als het niet goed gaat dan kan dit verschillende problemen geven in je vindbaarheid. Wij helpen je graag bij het instellen van je Hreflang-tags.

Structured data

Met structured data geef je context aan de inhoud van de pagina voor zoekmachines. Hierdoor kan de zoekmachine de content goed weergeven. Je maakt het dus doormiddel van structured data de zoekmachine makkelijker om je content te begrijpen. 

Maar je kan je nu natuurlijk afvragen wat jij er aan hebt dat je content beter begrepen wordt door zoekmachines. Het antwoord hierop is dat je pagina’s beter worden getoond in de zoekresultaten. 

Je resultaten in de zoekmachine worden getoond in de vorm van rich results. Rich results zijn elementen die je terug ziet komen in de zoekresultaten zoals reviews, prijzen, breadcrum en beschikbaarheid. 

Zonder structured data zie je enkel de URL, pagina titel en meta-description terugkomen in de zoekresultaten. 

Structured data kan dus flink bijdragen aan het verhogen van je CTR. Er wordt namelijk sneller op een zoekresultaat geklikt als je direct kan zien dat je veel goede reviews ontvangen hebt. 

Je kan de structured data labelen doormiddel van JSON-LD. Net zoals je meta-description wordt deze geïmplementeerd in de <head> van de paginabron. 

Wil jij hulp bij het instellen van jouw structured data? Neem dan contact met ons op. 

Robots.txt

Robots.txt is een bestand dat waarin instructies staan voor zoekmachines. Zo kan je hierin aangeven  welke pagina’s je niet wil laten crawlen door zoekmachines. Zonder een robots.txt bestand gaan de zoekmachines ervan uit dat ze de hele website mogen crawlen en dat is niet altijd wenselijk. 

Als je een grote websites hebt dan kan het instellen van een robots.txt bestand ervoor zorgen dat je server minder belast wordt. Hierdoor wordt het eenvoudiger voor bots om jouw website te crawlen. Daarnaast bespaar je flink op je crawl budget. 

Crawl budet is een limiet van hoe vaak crawlers jouw website bezoeken en hoeveel pagina’s ze scannen. Het juist instellen van je robots.txt bestand zorgt er dus voor dat de zoekmachines enkel de belangrijkste pagina’s crawlen in plaats van alle pagina’s. 

Als laatst kan je met je robots.txt bestand de crawlers naar je sitemap.xml leiden. Hierdoor worden je pagina’s sneller geïndexeerd. 

XML sitemap

Een XML sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines makkelijker je website kunnen indexeren. Je moet het eigelijk zien als een soort inhoudsopgave van jouw website voor Google. In de XML sitemap zet je dus alle URL’s van jouw website. In deze lijst staan ook andere gegevens zoals hoe belangrijk een bepaalde landingspagina is t.o.v. andere pagina’s. Daarnaast zie je ook wanneer de landingspagina voor het laatst is bijgewerkt en hoe vaak de pagina is gewijzigd. 

Een XML sitemap is een belangrijk onderdeel om goed gevonden te worden in de Google zoekresultaten.

Waar liggen jullie technische SEO kansen?

Stuur ons een berichtje

Gratis SEO review

Meer bezoekers? Meer omzet? Vraag dan de gratis SEO review aan

Contact

Heb jij een vraag?

KvK:   78298946
BTW: NL003316163B51