On-page SEO

On-page SEO richt zich voornamelijk op de kwaliteit van de inhoud op de website. Er zijn 8 belangrijke elementen die van invloed zijn op je on-page.  Om hoog te ranken in Google is het belangrijk om al deze optimalisatie punten on-point te hebben. 

Ben jij benieuwd hoe wij jouw kunnen helpen met jouw on-page SEO? Vraag dan een gratis review aan. 

Waarom een on-page SEO review?

Gratis on-page SEO review ter waarde van € 260,-

Profiteer van ruim 8 jaar SEO ervaring

90% die wij analyseren loopt omzet mis

Gratis on-page review

Krijg inzicht in de kansen van on-page SEO voor je organisatie

On-page SEO
On-page vs. Off-page

Zoekmachine optimalisatie kan je verdelen in twee verschillende categorieën: on-page SEO en off-page SEO. Beide categorieën mogen niet ontbreken in  jouw SEO strategie. 

Het verschil is vrij makkelijk uit te leggen. Off-page SEO is het opbouwen van autoriteit, vertrouwen en relevantie voor jouw website. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van linkbuilding. Dit zijn off-page factoren die invloed hebben op jouw website.

On-page SEO zijn interne factoren die invloed hebben op je zoekmachine optimalisatie. Dit zijn een tal van elementen die geoptimaliseerd moeten worden om zo hoog te ranken in de Google zoekresultaten. 

Wat is
On-page SEO

On-page SEO zijn alle factoren die je op een website kan optimaliseren zodat je beter gevonden wordt in een zoekmachine. Voordat je de on-page SEO factoren gaat optimaliseren, zorg je ervoor dat de keyword focus juist is. 

Dit doe je doormiddel van een zoekwoordonderzoek. Hierin bepaal je op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden is de primaire stap van een succesvol SEO-traject.

Een goede zoekwoord analyse geeft niet alleen inzicht in het zoekgedrag van de doelgroep, maar biedt ook kansen voor nieuwe content en markten. Daarnaast kunnen we aan de hand van de zoekwoordanalyse, de interessante zoekwoorden in kaart brengen die daarna kan worden geoptimaliseerd. 

Hierbij maken wij onderscheid in quick-wins en zoekwoorden waar op lange termijn gescoord kan worden. Zodra deze focus juist is, kan je alle on-page SEO factoren gaan optimaliseren om goed te scoren op je vastgestelde zoekwoorden. 

On-page SEO factoren

Pagina titel

Meta description

URL-structuur

Content

Headers

Pagina snelheid

Interne linkstructuur

Image alt tags

Pagina titel & Meta description

De paginatitel is belangrijk voor zowel de vindbaarheid van de website als de CTR. Hoe vaker op een pagina geklikt wordt (CTR), hoe meer effect dit weer zal hebben op de ranking en hoe meer traffic je krijgt op je website. 

De Meta Description kan gezien worden als een ‘mini’ advertentie. De Meta Description zelf heeft geen invloed op de rankings, maar haalt wel bezoekers binnen (dus clicks). Dit is dan ook de reden dat de Meta Description een heldere omschrijving van de landingspagina weergeeft. 

Net als bij de Title tag zal er gelet moeten worden op de hoeveelheid karakters/pixels. Een te lange pagina titel of meta description wordt namelijk minder vaak op doorgeklikt. 

URL-structuur

de URL-structuur speelt een grote rol bij SEO. De URL van de pagina moet een logische opbouw hebben en goed leesbaar zijn, dit betekend dat de URL niet uit tekens of codes moet bestaan.

Daarnaast is het van belang dat er aan de URL te herkennen is waar de pagina over gaat door het product of de dienst hierin te plaatsen.

Content

Onder content worden teksten, afbeeldingen, video’s en podcasts verstaan. Met content is het de bedoeling dat de website hoog zal ranken in Google. Dit zal zonder goede content praktisch onmogelijk zijn. 

Bij content gelden de voorwaarden dat de content uniek, relevant en interessant is. Iedere nieuwe update van Google verhoogd de eisen, als het aankomt op content kwaliteit. Sinds één van de laatste updates is het hebben van ‘unieke content’ prominenter in beeld gekomen. 

Duplicate content moet ten alle tijden vermeden worden. Unieke content op je website zorgt ervoor dat de SEO aanzienlijk verbetert en je website hoger rankt in de zoekresultaten van Google.

Headers

Zoekwoorden dienen in de headers op de pagina geplaatst te worden. Hierdoor geef je een signaal af aan Google waar de pagina over gaat. De belangrijkste kop is de eerste op de pagina. Deze krijgt doorgaans een H1 tag mee. Geef de belangrijkste alinea’s een H2 kop. Sub-koppen krijgen een H3 mee. Voor de zoekmachine is de H1 de belangrijkste ranking factor. 

Hoe meer content een pagina heeft, hoe belangrijker een duidelijke hiërarchie van koppen wordt. Om de webpagina relevanter te maken aan de zoekopdracht is het verstandig om het zoekwoord, gerelateerde zoekwoorden of longtail zoekwoorden in de sub-koppen te verwerken. 

Een sterke SEO-tekst heeft meerdere en duidelijke koppen.

Pagina snelheid

De snelheid van websites en individuele pagina’s worden al lange tijd door SEO specialisten genoemd als belangrijk factor. Google heeft namelijk als doel om mensen snel te voorzien van het meest relevante zoekresultaat voor een zoekopdracht. 

Als gebruikers een website die traag laadt via Google vinden, zullen zij dit al snel aan het gebruiksgemak en de kwaliteit van de zoekresultaten van Google koppelen. Snelle websites hebben om die reden een streepje voor bij Google.

Bovendien zullen bezoekers van een website die lang moeten wachten tot de website geladen is, de website sneller verlaten. Dit zorgt voor een slechte gebruikerservaring die leidt tot een verhoging van het bouncepercentage en weegt mee in het bepalen van de zoekwoordposities binnen Google.

Interne linkstructuur

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is het gebruik van Interne links. Zowel voor Google als voor bezoekers kunnen interne links zeer waardevol zijn. Door het plaatsen van interne links wordt de waarde beter verdeeld binnen de website. 

Daarnaast kunnen bezoekers door middel van interne links makkelijker door de website navigeren. Google hecht hier ook waarde aan, waardoor interne links op meerdere manieren bijdragen aan de vindbaarheid.

Bij het plaatsen van interne links zijn een aantal aandachtspunten van belang. Het heeft weinig nut om een pagina naar dezelfde pagina te laten linken. Let daarnaast op bij het plaatsen van interne links op de gebruikte klikbare tekst (anchortekst). 

De anchorteksten van interne links zijn signalen voor Google en bezoekers waar de pagina waarnaar wordt gelinkt over gaat. 

Maark daarnaast gebruik van Breadcrums. Breadcrumbs geven het pad naar een bepaalde pagina op de website weer. Het is een soort broodkruimelspoor waarmee terug kan worden genavigeerd naar een hoofdcategorie of andere eerder bezochte pagina. 

De breadcrumbs dienen vooral het gebruikersgemak, maar zijn ook een belangrijke bron van interne links.

Image alt tekst

Afbeeldingen zijn een goede toevoeging voor een landingspagina. Een recente studie van meer dan 1 miljoen zoekresultaten toont aan dat meer dan 90% van de top 10 resultaten gebruik maakt van tenminste een afbeelding per pagina.

De studie heeft ook onderzocht of het gebruik van meerdere afbeeldingen bijdraagt aan betere posities, maar op dit gebied konden geen verbanden worden gevonden. 

Zorg ervoor dat afbeeldingen gebruikt worden, maar wel een specifieke functie vervullen. Afbeeldingen moeten goed worden geoptimaliseerd. 

Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de volgende factoren: bestandsnaam, image alt tekst en de grootte van de afbeelding speelt een rol in de sitespeed. 

De image alt tag is een stukje HTML code waarmee een omschrijving aan een afbeelding kan worden toegevoegd. Door een image alt tag mee te geven aan een afbeelding kan Google de afbeelding beter indexeren en de afbeelding als tekst lezen. 

Daarmee wordt de afbeelding geoptimaliseerd om in Google beter gevonden te worden. De alt tags moeten beschrijvend zijn voor de afbeeldingen, zonder over optimalisatie van zoekwoorden. 

Een belangrijke factor van Google is de laadtijd van websites en landingspagina’s. Door meer afbeeldingen en video’s te gebruiken kan de laadtijd aanzienlijk hoger uitvallen.

Kan ik je helpen
met een on-page SEO advies?

Doe nu een website scan en ontvang een review waarbij alle kansen van SEO voor jouw in kaart worden gebracht! 

Gratis SEO review ter waarde van € 260,-

Geheel vrijblijvend

Binnen twee dagen krijg je een volledig optimalisatie rapport

5/5
"De mannen van Joshua marketing zijn creatief en denken goed mee. Besteden de tijd effectief en communiceren erg prettig. Resultaten zijn boven verwachting, kan ze van harte aanbevelen" 
Neal Oddens
Algemeen directeur BandenConcurrent

Opdrachtgevers

Onze klanten beoordelen ons met een: 5/5
5/5
Contact
Onze klanten beoordelen ons met een: 5/5
5/5

Gratis SEO review

Krijg inzicht in de kansen van SEO voor je organisatie

Gratis SEO review

Meer bezoekers? Meer omzet? Vraag dan de gratis SEO review aan

20% Korting

meer bezoekers?Meer omzet?

Contact

Heb jij een vraag?

KvK:   78298946
BTW: NL003316163B51