Mobile SEO

Mobile SEO is het traject waarbij jouw website wordt geoptimaliseerd om hoog in de zoekresultaten te komen van Google op mobiele apparaten. Ruim 75% van alle zoekresultaten in Google zijn tegenwoordig afkomstig vanaf mobiele apparaten. 

Het is daarom van groot belang dat jouw website mobiel vriendelijk is. Wil jij weten of jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel? Vraag dan hier een gratis Mobile SEO review aan. 

Gratis mobile SEO review ter waarde van € 260,-

Profiteer van ruim 8 jaar SEO ervaring

90% die wij analyseren loopt omzet mis

Gratis mobile SEO review

Krijg inzicht in de kansen van mobile SEO voor je organisatie

Wij werken voor

Mobile SEO checklist

Laadsnelheid

Responsive design

Gebruiksvriendelijkheid

Leesbaarheid

URL structuur

Mobile copywriting

AMP

Zoekwoordanalyse

Wat is mobile SEO

De smartphone is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Deze wordt tegenwoordig voor vele verschillende functies gebruikt, zoals bijvoorbeeld GPS. Door de explosieve groei in het aantal gebruikers van mobiele apparaten wordt het belang van een mobielvriendelijke website steeds groter.

In april 2015 heeft Google een wijziging doorgevoerd in haar algoritme waardoor websites welke niet mobiel vriendelijk zijn mogelijk lager worden getoond in de mobiele zoekresultaten dan websites welke wél mobiel-vriendelijk zijn. 

Vanaf 2018 is Google aan de slag gegaan met het omzetten van haar index van desktop naar mobile first. Dit betekend dat de mobiele versie belangrijker is geworden dan de desktop versie. 

Bij de term ‘mobile first’ wordt de bezoeker op een mobiel apparaat als uitgangspunt genomen. Het is dus van groot belang om de website SEO vriendelijke te optimaliseren doormiddel van de checklist punten

Mobile first indexering

Op dit moment is het marktaandeel van Google in Nederland voor de smartphone 98,56 procent. Google kiest sinds 2018 ervoor om mobiele websites als eerst te indexeren, ook wel ‘Mobile first’ genoemd. De mobiele versie van jouw website is dus belangrijker geworden dan de desktop versie. 

Uit recent onderzoek van Google doet 67 procent van de online shoppers sneller een aankoop zodra de site mobiel vriendelijk is gebouwd. 

Mobile SEO checklist

Een mobiel vriendelijke website is dus van groot belang om goed te kunnen scoren in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk dat je Mobile SEO meeneemt in je marketingstrategie. Om goed te kunnen scoren hebben wij een checklist samengesteld waar jouw website aan moet voldoen om goed vindbaar te zijn op mobiel. 

Laadsnelheid

Google heeft een richtlijn gesteld op 5 seconden voor het laden van je gehele website. Blijf je onder de 5 seconden dan zit je volgens de richtlijnen van Google goed. Let wel dat het gaat om je volledige website. Het kan namelijk zo zijn dat je de website al ziet maar dat op de achtergrond niet alles is geladen. 

Plugins kunnen een grote invloed hebben op je laadsnelheid. Als je bepaalde plugins niet meer gebruikt zorg er dan voor dat je ze deactiveert. 

Afbeeldingen hebben ook een grote invloed op je laadsnelheid. Zorg ervoor dat je afbeeldingen comprimeert zodat de pagina sneller laad. Wil je meer advies om je laadsnelheid te optimaliseren? Neem dan contact met ons op en wij zorgen ervoor dat je de Max Verstappen bent van het internet!

Responsive design

Iedere website moet er tegenwoordig op mobiel en tablet goed uitzien. Met een responsive design is er geen vaste breedte ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de website zichzelf aanpast aan de schermresolutie. 

Met een responsive design hoeft je dus geen aparte mobiele website te beheren. Dit scheelt een hoop tijd en geld. Google laat in haar webdesign aanbevelingen weten dat vanuit SEO-oogpunt een responsive design de voorkeur heeft. 

Gebruiksvriendelijkheid

Uit recent onderzoek van Google stijgt het aantal aankopen op mobiele apparaten drie keer zo snel als via desktop. Zo’n 67 procent van de bezoekers doet sneller een aankoop als de website mobiel vriendelijk is gebouwd. 

In april 2015 heeft Google een wijziging doorgevoerd in haar algoritme waardoor websites welke niet mobiel vriendelijk zijn mogelijk lager worden getoond in de mobiele zoekresultaten dan websites welke wél mobiel-vriendelijk zijn. 

Met behulp de Google Webmaster Tool kan je gratis checken of je website mobiel vriendelijk is. Let wel op de betrouwbaarheid van deze tool. Want we komen vaak nog fouten tegen die een grote invloed hebben op je rankings. Bijvoorbeeld te kleine tekst om te lezen op mobiel of call to action buttons die te dicht op elkaar staan zodat je er niet goed op kunt klikken. Heb je een vraag of wil je website mobile proof maken? Neem dan contact met ons op. 

Leesbaarheid

Leesbaarheid is een belangrijk onderdeel in het optimaliseren van je mobile SEO. Een mobiele telefoon heeft natuurlijk een veel kleiner scherm dan op je desktop. Daardoor moet je letten op het gebruik van afbeeldingen, witruimte, alinea’s, headers en contrast. 

Afbeeldingen zorgen ervoor dat je website aantrekkelijk is. Wij adviseren om een afbeelding zo groot als noodzakelijk te maken. Te grote of te kleine afbeeldingen kunnen ervoor zorgen dat je conversie percentage omlaag gaat. Daarnaast is het belangrijk om de afbeeldingen te comprimeren zodat de website snelheid omhoog gaat. 

Witruimte en alinea’s zijn een belangrijk onderdeel voor je mobile SEO. Zorg ervoor dat de alinea’s niet te lang zijn en voeg voldoende witruimte toe. Dit geeft namelijk rust tijdens het lezen van de content op je mobiele telefoon of tablet. 

Een juiste header structuur zorgt ervoor dat je content eenvoudiger is om te lezen. Je kan namelijk een 1 oogopslag zien waar de content over gaat. 

En als laatst is de contrast een belangrijk onderdeel van de leesbaarheid. veel mobiele gebruikers hebben namelijk hun helderheid vrij laag staan van het scherm om zo de batterij te besparen. Of je telefoon is al bijna leeg en je energiebesparingsmodus staat aan. Het kan daardoor vrij lastig zijn om een grijze tekst te lezen op een witte achtergrond. Wij adviseren om gebruik te maken van een duidelijk kleur verschil.

URL structuur

Het is belangrijk om goed na te denken over de URL structuur van je mobiele website. Wij adviseren om altijd de zelfde URL structuur te houden voor zowel mobiel als desktop. Je hoeft dan namelijk voor maar één URL de autoriteit op te bouwen. Dit resulteert vaker in hogere rankings.

Ook heb je het risico dat je dekstop URL hoger gaat ranken dan je mobiele URL. Hierdoor kan een bezoeker op de verkeerde versie van je website belanden en dat zorgt voor minder conversies.

Heb jij een website met een verschillende URL structuur en wil je advies? Wij helpen je graag verder.

Mobile copywriting

Mobiele gebruikers geven de voorkeur aan content dat goed leesbaar is op je smartphone of tablet. Zorg er voor dat alles wat je toevoegt op je website op een kleiner scherm kan worden bekeken. Headers en titels moeten kort en eenvoudig zijn en alle interne links zoals je mail of telefoonnummer aanklikbaar.

Als je content schrijft of wil toevoegen zorg er dan voor dat je de content opdeelt in kleinere alinea’s. Stijl je content met dik gedrukte woorden en optimaliseer je call to action buttons.

AMP

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages (AMP) en het verhoogd de laadsnelheid van jouw mobiele website. De gemiddelde laadsnelheid voor AMP-aangedreven sites is 0,7 seconden.

Door AMP te gebruiken kan je het bouncepercentage van jouw website behoorlijk verlagen. Daarnaast wordt de zichtbaarheid verbeterd en wordt het conversiepercentage verhoogd. Werken met AMP in WordPress is vrij eenvoudig. Je hebt hiervoor een AMP plugin die je gemakkelijk kan installeren. 

Kom je er zelf niet helemaal uit en wil je advies of een AMP site? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

Zoekwoordanalyse

Het zoekgedrag kan per device behoorlijk verschillen. Mobiele gebruikers zoeken anders dan desktop gebruikers. Het is dus belangrijk om je site te optimaliseren voor zowel mobiel als desktop. 

Je content moet namelijk wel de juiste doelgroep bereiken in de Google zoekresultaten. Daarom adviseren wij altijd om een aparte zoekwoord analyse uit te voeren puur voor mobiel gebruik. 

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om de juiste zoekwoorden te vinden. De tools waarmee wij werken zijn Google Keyword Planner, Semrush, Ahrefs en Google Trends. 

Waar liggen jullie mobile SEO uitdagingen?

Stuur ons een berichtje

Gratis SEO review

Meer bezoekers? Meer omzet? Vraag dan de gratis SEO review aan

Contact

Heb jij een vraag?

KvK:   78298946
BTW: NL003316163B51